CSES - Johdanto

Viikon 14 aiheena on todennäköisyyslaskenta ja satunnaisalgoritmit. Kolme ensimmäistä tehtävää on todennäköisyyslaskentaa ja loput kolme satunnaisalgoritmeja. Näistä aiheista voi lukea KKKK luvusta 24. Moni ratkaisuista käyttää dynaamista ohjelmointia.

Vihjeet

Noppapeli

[hint]Käy läpi kaikki mahdollisuudet[/hint]

Uhkapeli

[hint]Ratkaise tehtävä kaksiulotteisella dynaamisella ohjelmoinnilla. Huomaa että jos Uolevi saa jossain vaiheessa yli n kolikkoa hän voittaa varmasti.[/hint]

Odotusarvo

[hint]Laske jokaiselle numerolle mikä on todennäköisyys että sitä suurempaa numeroa ei saatu kertaakaan.[/hint]

Jalkapallo 2

[hint]Jaa Syrjälän asukkaat joukkueisiin satunnaisesti. Toista tätä kunnes vastaus löytyy.[/hint]

Nelinpeli

[hint]Kun valitaan kolme pelaajaa tiedetään mikä neljäs täytyy olla.[/hint]

Pisin reitti

[hint]Väritä verkko satunnaisesti k:lla eri värillä. Nyt etsi dynaamisella ohjelmoinnilla pisin reitti joka käy tasan kerran jokaisessa värissä. Oikean ratkaisun löytymisen todennäköisyys on aika pieni, mutta sen saa tarpeeksi isoksi toistamalla algoritmia useamman kerran.[/hint]