Tehtäväsi on toteuttaa luokka, jonka avulla pystyy lisäämään kaaren suunnattuun verkkoon sekä tutkimaan, onko verkossa suunnattua sykliä.
Voit olettaa, että solmuja on enintään 50 ja luokan metodeita kutsutaan enintään 100 kertaa.
Python
Toteuta tiedostoon cycles.py
luokka Cycles
, jossa on seuraavat metodit:
- konstruktori, jolle annetaan solmujen määrä
add_edge
lisää kaaren solmusta a solmuun bcheck
tarkastaa, onko verkossa suunnattua sykliä
class Cycles: def __init__(self,n): # TODO def add_edge(self,a,b): # TODO def check(self): # TODO if __name__ == "__main__": c = Cycles(4) c.add_edge(1,2) c.add_edge(2,3) c.add_edge(1,3) c.add_edge(3,4) print(c.check()) # False c.add_edge(4,2) print(c.check()) # True
Java
Toteuta tiedostoon Cycles.java
luokka Cycles
, jossa on seuraavat metodit:
- konstruktori, jolle annetaan solmujen määrä
addEdge
lisää kaaren solmusta a solmuun bcheck
tarkastaa, onko verkossa suunnattua sykliä
public class Cycles { public Cycles(int n) { // TODO } public void addEdge(int a, int b) { // TODO } public boolean check() { // TODO } public static void main(String[] args) { Cycles c = new Cycles(4); c.addEdge(1,2); c.addEdge(2,3); c.addEdge(1,3); c.addEdge(3,4); System.out.println(c.check()); // false c.addEdge(4,2); System.out.println(c.check()); // true } }