Kaksi pelaajaa pelaavat peliä suunnatussa syklittömässä verkossa. Pelissä on yksi yhteinen pelinappula, joka on alussa solmussa x. Pelaajat siirtävät nappulaa vuorotellen johonkin solmuun, johon pääsee suoraan kaarella nykyisestä solmusta.
Peli jatkuu, kunnes vuorossa oleva pelaaja ei voi tehdä mitään siirtoa eli pelinappula on solmussa, josta ei pääse mihinkään toiseen solmuun kaarta pitkin. Tällöin toinen pelaaja voittaa pelin.
Tehtäväsi on toteuttaa luokka GraphGame, jossa on seuraavat metodit:
add_linklisää kaaren solmusta a solmuun bwinningkertoo, voittaako aloittaja pelin solmusta x, kun molemmat pelaajat pelaavat optimaalisesti
Metodi winning tulee toteuttaa tehokkaasti dynaamisen ohjelmoinnin avulla.
Toteuta luokka tiedostoon graphgame.py seuraavan esimerkin mukaisesti.
class GraphGame:
def __init__(self, n):
# TODO
def add_link(self, a, b):
# TODO
def winning(self, x):
# TODO
if __name__ == "__main__":
g = GraphGame(6)
g.add_link(3, 4)
g.add_link(1, 4)
g.add_link(4, 5)
print(g.winning(3)) # False
print(g.winning(1)) # False
g.add_link(3, 1)
g.add_link(4, 6)
g.add_link(6, 5)
print(g.winning(3)) # True
print(g.winning(1)) # False
print(g.winning(2)) # False
