Kaksi pelaajaa pelaavat peliä suunnatussa syklittömässä verkossa, jonka solmut ovat .
Pelissä on yksi yhteinen pelinappula, joka on alussa solmussa . Pelaajat siirtävät nappulaa vuorotellen johonkin solmuun, johon pääsee suoraan kaarella nykyisestä solmusta.
Peli jatkuu, kunnes vuorossa oleva pelaaja ei voi tehdä mitään siirtoa eli pelinappula on solmussa, josta ei pääse mihinkään toiseen solmuun kaarta pitkin. Tällöin toinen pelaaja voittaa pelin.
Toteuta tiedostoon graphgame.py
luokka GraphGame
, jossa on seuraavat metodit:
add_link
lisää kaaren solmusta solmuunwinning
kertoo, voittaako aloittaja pelin solmusta , kun molemmat pelaajat pelaavat optimaalisesti
Metodi winning
tulee toteuttaa tehokkaasti dynaamisen ohjelmoinnin avulla.
class GraphGame: def __init__(self, n): # TODO def add_link(self, a, b): # TODO def winning(self, x): # TODO if __name__ == "__main__": game = GraphGame(6) game.add_link(3, 4) game.add_link(1, 4) game.add_link(4, 5) print(game.winning(3)) # False print(game.winning(1)) # False game.add_link(3, 1) game.add_link(4, 6) game.add_link(6, 5) print(game.winning(3)) # True print(game.winning(1)) # False print(game.winning(2)) # False