CSES - Johdanto
  • Time limit: 0.00 s
  • Memory limit: MB

Tällä viikolla jatketaan dynaamista ohjelmointia. KKKK:n luvut 24–25 auttavat tehtävissä. Bittitaulukoista, joita tarvitaan osassa tehtäviä, on lisätietoa luvussa 11.

Muuten, jos haluat tarkistaa, montako pistettä sinulle on kertynyt kurssista, voit tehdä sen painamalla tästä.

Vinkit

Bittijono

[hint]Kun päätät, minkä bitin laitat seuraavaksi, sinun tarvitsee tietää vain kaksi edellistä bittiä.[/hint]

Uusi aita

[hint]Lue KKKK:stä esimerkki "Porrassanat".[/hint]

Outo DNA

[hint]Kun lisäät merkkejä, muista jokaisen merkin lukumäärän parillisuus.[/hint]

Sanaketju

[hint]Laske jokaiselle sanojen osajoukolle S ja merkille c, kuinka monta sanaketjua sanoista S voi muodostaa siten, että viimeinen merkki on c.[/hint]

Laatoitus

[hint]Laske kaikille luvuille i \leq n ja m-pituisille bittijonoille B, kuinka monella tavalla voit laatoittaa i\times m-ruudukon 2\times 1- ja 1\times 2-laatoilla siten, että ainoastaan ne ruudukon alareunan kohdat joita vastaava bittijonon B bitti on 1 jäävät laatoittamatta.[/hint]

Salasana

[hint]Muodosta salasanaa merkki kerrallaan, ylläpitäen tietoa siitä, mikä on pisin jääkiekkojoukkueen nimen alkuosa, joka on tähän asti muodostetun salasanan loppuosana. Tutki, miten tämän alkuosan pituus muuttuu, kun lisäät loppuun uuden merkin.

Toinen tapa ajatella ongelmaa on muodostaa äärellinen automaatti, joka hyväksyy merkkijonot, jotka sisältävät jääkiekkojoukkueen nimen (ks. kurssi Laskennan mallit).[/hint]